Black Buck missies
door Meindert de Vreeze
De Royal Air Force paste na de Argentijnse aanval op de Falkland eilanden snel zo'n 4 RAF Vulcans aan voor aanvalsmissies voor Operation Corporate. Onderdeel van deze operatie waren de "Black Buck"-aanvallen die zouden worden gevlogen vanaf het vliegveld Wideawake op het kleine Ascension-eiland nabij de evenaar tussen Zuid-Amerika en Afrika. Victor tankers werden ter ondersteuning tevens ingezet vanaf het eiland Ascension. Bij sommige missies zouden Vulcans bommen laten vallen, bij andere missies zouden antiradar Shrike-raketten worden afgevuurd tegen radarposten van de Argentijnen die ze op de Falklands hadden geplaatst. Twee speciale vleugelpylons voor de Vulcan waren snel "zelfgemaakt" bij het squadron op RAF Waddington: een pylon aan stuurboord die een paar Shrikes kon dragen, maar eventueel ook een AN/ALQ-101 ECM-pod; aan bakboord aan een iets grotere vleugelpylon konden ook een paar Shrikes worden afgevuurd. Ook werd er een betere traagheidsnavigatie systeem geïnstalleerd. (verhalen zeggen afkomstig van B747's, anderen hebben weer een ander verhaal).
Van Ascension-eiland tussen Brazilië en Afrika naar de Falklands is het maar liefst 6.300 km naar het zuiden:
Missie "Black Buck 6" werd op 2-3 juni gevlogen vanaf Ascension island met de Vulcan "XM597". De kist was bewapend met 4 Shrike-raketten om Argentijnse radars bij Stanley te vernietigen. De twee pylons van de Vulcan waren voorzien met 4 Shrikes en dus droeg de "XM597" tijdens deze missie geen externe ECM-pod. Tijdens de missie waren verschillende tankbeurten nodig met Victor-tankers op de vlucht naar het zuiden. Heen 6300 km en weer terug! In de buurt van het Falkland vliegveld bij Stanley bleef de "XM597" 40 minuten boven het doel hangen in een vergeefse poging om de vijandelijke AN/TPS-43-radar aan te vallen, die niet was ingeschakeld. Tenslotte vuurde de bemanning maar 2 van de 4 Shrikes af, die een nabijgelegen Skyguard-radar vernietigden. (sommige bronnen hebben hier een iets ander verhaal: die beweerden dat deze Vulcan een landing suggereerde waarna de Argentijnen de Skyguard radar aanzetten.... maar dit lijkt me sterk).
Na de aanval moest op de terugvlucht Vulcan "XM597" uitwijken naar Rio de Janeiro in Brazilië nadat de tank boom tijdens de vlucht kapot ging. Men had geen keus. Er waren nog 2 Shrikes aanwezig. Eén van de overgebleven Shrikes werd in de oceaan gedumpt, maar de andere bleef aan de pylon vastzitten en kon niet worden gedropt. Verder werden gevoelige documenten met geheime informatie via het bemanningsluik in zee geworpen. Er werd een "Mayday"-signaal verzonden die opgepikt werd door de Brazilianen. Twee Braziliaanse Northrop F-5E Tiger II-jagers van 2° Esquadrão do 1° Grupo de Aviação de Caça werden de lucht ingestuurd vanaf Santa Cruz Airfield en onderschepten de Vulcan.
De Vulcan kreeg van de Braziliaanse autoriteiten toestemming om te landen op de luchthaven Rio de Janeiro Galeão, terwijl er bijna geen brandstof meer over was. Het was een gênant internationaal incident, omdat het onthulde dat de Verenigde Staten de Britten Shrike-raketten hadden geleverd. Britse diplomaten onderhandelden over de vrijgave van de Vulcan en zijn bemanning. Op 4 juni werd een deal gesloten, waarbij de Vulcan "niet meer zou worden ingezet". De bemanning en het vliegtuig mochten op 10 juni terug vliegen naar Ascension. Daar werd een nieuwe tank boom geplaatst en op 13 juni 1982 vloog het vliegtuig terug naar Engeland, Waddington. Die ene Shrike-raket bleef in Brazilië.
(er zijn verhalen dat de Brazilianen in "ruil" voor de vrijgave van de Vulcan voor hun Lynx helikopters onderdelen en andere spullen kregen nageleverd maar duidelijk is dit niet).
1/72 Avro Vulcan "XM597"
Meindert de Vreeze bouwde een 1/72 model van de Vulcan "XM597". Uitgegaan werd van de oude Airfix Vulcan kit (overigens is in 2021 een geheel nieuw 1/72 Vulcan model door Airfix uitgebracht).
Het oude Airfix Vulcan model #09002 uit 1983 was nog "op voorraad" en werd gebouwd als de Vulcan van deze "Black Buck 6" missie. Er zijn maar een paar aanpassingen nodig aan de kit. Apart is dat de kleine raampjes achter de cockpit dicht zijn in het model, deze werden opgemaakt en voorzien van Micro Kristal Kleer. De extra Shrike raketten en pylons kwamen uit een aftermarket "Harrier HR05" zacht-metaalset. (de pylons zitten trouwens ook in de kit).
Bij dit model werden toch maar alle opliggende paneellijnen opnieuw ingegraveerd, dat ziet er al een stuk beter uit. Ook werden de 2 rijen met talloze kleine versterkingsplaatjes bovenop de vleugel aangebracht van hele kleine stukjes plastic. (Deze versterkingsplaatjes zijn geen vortex generators maar werden later op veel Vulcans aangebracht, waarschijnlijk voor extra sterkte tegen vermoeing). Het bommenruim werd dicht gemonteerd net als het bemanningsluik. De kist had verder de noodzakelijke tank boom en extra antennes onderop.
Deze Vulcan had een donkerder grijs aan de onderzijde dan standaard, namelijk "dark sea grey" BSC 638 wat ruwweg werd aangebracht op de echte Vulcan. De bovenzijden hadden de standaard kleuren van "dark green" BSC 641 en "medium grey" BSC 637. De Shrike raketten zitten op 2 pylons en zijn voorzien van "zebra strepen".
De decals kwamen uit Modeldecal set 71.
Foto montage.... op Ascension island Wideawake airfield.
... en route naar de radars bij Stanley op de Falklands....
Stanley vliegveld... Google earth view:
EXTERNE WEBSITE over "Black Buck" missies (engelstalige wiki): https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Black_Buck
dit artikel werd gepubliceerd 25 januari 2022